Când pastorul tău e un căscat

Căscat sau căscător... acum mă tot gândesc care termen era cel mai bun de folosit în acest articol. Dacă folosesc cuvântul căscat, o să creadă unii că omu e adormit rău, sau că nu prea doarme bine noaptea; dacă spun căscător, unii şi-ar imagina că omu are obiceiul să caşte mereu. Ar fi ceva de genul unui tic nervos.

Treaba e că în limba română avem MULTE cuvinte cu dublu înţeles. Trebuie să îmi caut dicţionar pe net să îl instalez aici, în caz că spun ceva, la final să dau şi notele explicative. Slavă Domnului pentru cei care au pus pe net pentru "nefericiţii" ca mine, programul de genul DEX, astfel îl pot accesa de oriunde, indiferent de sitemul de operare.

Uite că aşa am dat şi de definiţia cuvântului căscat. Are multe definiţii acolo. Ideea cu articolul despre căscat mi-a venit când eram la biserică. Mă uitam la unu şi la altu... şi, deodată, văd pe pastor că începe să caşte. Părea ceva neobişnuit că la ora aceea nu era nici dimineaţa devreme, nici seara târziu. Nu e important cine e persoana, ideea în sine că începuse să caşte mă copleşise pe moment. Începeam să îmi pun întrebări, oare ce fel de căscat e ăsta? Oare de ce cască? Oare nu cumva e căscat omul ăsta?

Începuse slujba. Pe banca unde eram eu aşezat mai erau şi alţi tipi cam de vârsta mea sau mai mici decât mine. După câteva cântâri în comun am auzit pe cineva că sughiţa. Toată lumea îşi întoarse capul să vadă cine era căscatul ăla care sughiţa. Îşi pusese mâna la gură să nu fie observat. Ce bine că nu îl observase careva din conducere... că avea să o încurce. Cred. Mă gândesc ce putea să le mai treacă prin cap pe la vreunu din ei.

La una din slujbele de la biserică îl văd pe unu care a intrat la slujbă şi s-a aşezt încet, cu neruşinare, pe scaunul coristelor... iar cu el avea două cârje şi o geantă mare neagră. Se uita ţintă la amvon. Nu părea că e nici vizitator, nici oaspete şi nici parte din biserică. Acolo s-a gândit el că e locul unde trebuie să se aşeze. Ce căscat şi ăsta! După circa 10-15 minute, unul din comitetul bisericii a venit, l-a apucat de braţ, l-a ridicat de pe scaun, şi după ce i-a spus vreo două, au ieşit împreună afară. Nu ştiu ce i-o fi spus, dar cred că i-a zis-o pe aia dreaptă.

Cam aşa era acum şi cazul la căscatul ăsta care sughiţa în biserică. Nici măcar nu fluiera ca să îl audă lumea ca mai apoi să se ducă vorba că... ar fi fluierat în biserică. O oră a tot stat acolo şi îl auzeam cum sughiţa şi toţi ceilalţi din jur chicoteau la sunetele scoase de el, poate involuntar. Unu din faţă îi făcu semn, ce ai frate, ai băut ceva tărie? El, nu, nu, nu, nu e asta... doar sughiţ şi uite că nu îmi trece. După câteva minute îl aud din nou şi îi dau şi eu apoi sugestia care o ştiam de la părinţi, să-şi ţină respiraţia până numără la 10, şi apoi... îi va trece. O încercat, şi cam când era pe la 8 sau 9, izbucnea cu câte o răbufnire înoţită de câte un sughiţ şi toţi din jur, inclusiv eu, erau pe jos de râs.

Mai tarziu o ieşit afară. Cred că de ruşine că avea să atraga mult mai multă atenţie asupra lui decât asupra slujbei din biserică. Citisem într-un ziar că cineva şi-a făcut operaţie din cauza sughiţului... şi la finalul bisericii i-am spus-o şi lui, după ce l-am întrebat dacă scăpase de sughiţ. O rămas şocat că auzise de operaţie pentru sughiţ. Mai şocat însă cred că o fost el că o ieşit din biserică când începuse partea cea mai bună a slujbei.

Acum, dacă stăm să analizăm lucrurile... fiecare are sughiţul lui şi fiecare are căscatul lui, odată sau o dată în viaţă. Căscatul uneori e contagios. Apropo, când scriu acest articol eu mai casc din când în când, sper să nu vă deranjez... :)

Sughiţul, însă, e supărător. E ca şi când ai fi un... căscat. Cine te-a pus să ţii gura deschisă să-ţi intre in ea nu ştiu ce gâză, care acum te gâdilă pe gât şi îţi produce sughiţul? He, he, he, ce ipoteză ironică. Cine poate să-şi provoace sughiţul singur? De căscat mai căscăm noi că suntem obosiţi, că ne e somn, sau că nu am avut destulă odihnă... dar de sughiţat... nu poţi să sughiţi aşa oricând îţi trece ţie prin cap. Aşa-i? Poate că trebuia să vorbesc cu un medic când am început să scriu acest articol, poate îmi mai spunea el ceva despre sughiţuri....

Tot aşa este şi cu viaţa de credinţă. Dacă vrei să fi căscat la biserică şi să nu îţi pese de ce este în jurul tău, normal că o să ai tot felul de persoane care trec prin diverse sentimente, emoţii, momente necunoscute de tine, care ulterior te vor deranja că vei vrea să faci ceva... şi probabil că atunci va fi prea târziu.

E timpul să ne odihnim spiritual ca să nu mai fim căscători, şi nici căscaţi. Sughiţul e de la felul de mâncare ce îl mâncăm... Dacă mâncarea spirituală produce indigestie şi nu corectare... o să ai nu doar un pastor căscat, dar şi un comitet căscat, o biserică de sughiţători... şi probabil că o să mai fie unii care o să-şi dea cu părerea. Ia fă aşa că să vezi că o să-ţi treacă, auzi pe unu. După aia altul spune altceva.

Dacă ne-am obişnuit să mâncăm o mâncare tradiţională, lipsită de cuvinte drese cu har, o să ajungem să devenim obişnuiţi că sughiţăm mereu la slujbele de biserică. După aceea vom fi preocupaţi mai mult de cum să scăpăm de efecte, în loc să ne gândim că era bine de scos rădăcina mai întâi... că după aceea cauza ce o produs efectul obişnuit o să fie prea dificil de înlăturat. E ca şi când am trăi cu o tradiţie moartă şi noi tot căscăm, crezând că şi noi suntem tot vii... Tradiţia nu produce nimic decât căscat şi adormeală pentru că ea e... ceva obişnuit. E logic asta.

E normal oare să privim la cineva şi să înceapă să caşte? Dar să stai lângă unu care deodată e cuprins de un sughiţ aşa de supărător încât să-i facă pe toţi din jur să fie pe jos de râs? La unii poate că le place să stea cu ăia căscaţi. Căutaţi definiţia din link-ul cu DEX-ul de mai sus... şi luaţi-vă atunci fiecare ce vă place.

Să ne ferească, însă, Dumnezeu de pastori căscaţi! Măcar dacă ar vrea să molipsească pe careva cu ceva, să nu o facă cu căscatul lor... şi nici cu sughiţul altuia. Să facă treabă, că de aia sunt pastori, nu?




4 comentarii:

  1. Salut,
    "Ce faci cu un pastor care atunci cand vorbeste intr-un dialog cauta ca Numai el sa (1) aiba dreptate? sau cand vorbeste (2) Numai cuvintele si experientele lui sunt importante?"

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Nelu! (cred ca pot sa iti spun asa, nu?)

    Referitor la cele 2 optiuni ale tale, cred ca putem face mai multe lucruri. La biserica unde merg eu e un tip care nu prea il sufera pe pastor si mereu cand predica asta, isi ia haina si iese afara din biserica, dar prin fata lui, ca sa il vada atat pastorul, tot comitetul si restu bisericii.

    Ulterior am aflat ca ar fi fost mustrat public pentru asta, si el continua sa mearga la fel. Macar el o face cu tacere si cu un gest fizic care spune multe.

    Daca ar fi sa fac eu personal ceva cu un pastor care crede ca doar el are dreptate sau ca doar experientele lui sunt importante, acel lucru ar fi sa ii scriu cateva randuri si sa ii spun sa se indrepte pe cale. Sigur nu o sa accepte asta. Apoi o sa inceapa barfa de la cele ce i-am scris eu... si unu din noi o sa paraseasca biserica. O sa scriu alta data despre un asa incident. Mersi mult de comentariu si de feed-backul tau.

    Fii binecuvantat!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma cheama Ioan Alexandru. Nu mi-a spus nimeni niciodata astfel. Dar o poti face.
    Ma gandeam si eu de multe ori la plecatul din adunare. Am nevoie de multa cercetare de sine inainte de a face asta.
    Oare eu cum stau inaintea Domnului?
    El este placut si bucuros de trairea mea?

    Dar pana atunci..cred..poate personal ca Domnul vrea sa il iubesc, sa ma rog pentru el, si sa am rabdare..
    Te salut Laurentiu

    RăspundețiȘtergere
  4. Asa e, bine ai zis. Eu am scris reactia care o au cei care sunt intr-adevar "cascati" de la cap la coada. Nu cred ca s-ar intelege din cele scrise ca am generalizat ceva, asa ca nu m-am luat de nimeni personal. :)

    RăspundețiȘtergere

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.