Spitalul numit... grădină zoologică

Nu m-am putut abţine să nu scriu astăzi câteva rânduri auzite de la un băieţel mic, din autobuzul cu care mă întorceam de la lucru... Cam la a 4-a staţie de unde m-am urcat eu este situat un spital. Băieţelul stătea în braţe la mama lui şi când a văzut gardul cu semnul ce semnaliza spitalul şi specialitatea lui... acesta exclamă, grădina zoologică!

Da, da, las că mergem noi la grădina zoologică, îi spunea mama lui... însă el continua să arate spre spital şi să spună acelaşi lucru.

Deodată parcă mi-a şi venit inspiraţia pentru acest articol. Băieţelul din autobuz chiar a nimerit-o de data asta, şi la toţi ceilalţi adulţi din autobuz nu ne-a picat fisa să spunem măcar ceva drept despre spitalul ăla. Oare nu cumva are de a face cu noi spusele acelea, să gândeşti precum copiii, să vorbeşti ca adulţii? Nu ştiu unde le-am auzit. Oricum ideea e că acest copil cred că a echivalat cam tot ceea ce gândisem eu toată ziua de azi. Şi nu ştiu cum se face că mereu în autobuz imi vine şi mie inspiraţia pentru articolele de pe blogul de faţă. :)

Am început să analizez cuvintele lui şi să îmi dau seama cât adevăr putea să spună acel prunc, care nu cred că avea mai mult de 3 - 4 ani.

La grădina zoologică se intră cu bani, la spital tot aşa, doar că i se spune "şpagă". La animalele de la grădina zoologică se dă resturi de mâncare - cel puţin aşa e la grădina zoologică de la noi din Braşov, parcă îmi e şi silă când spun aceste lucruri atât de adevărate, poate citeşte cineva cu voce tare ce scriu şi face ceva... sau duce cele scrise la cine trebuie - la spital se dă tot resturi de mâncare, doar că acolo se numeşte "dietă". Dietă de animale, nu de oameni. Apă cu pâine şi spune că e ciorbă. Asta să creadă ei. Rar am auzit că mai primeau bolnavii de la spitale ceva mâncare adevărată. Probabil că ei erau din cei care îşi plătiseră intrarea.

La grădina zoologică animalele stau în spatele gratiilor şi în faţa lor sunt semne de avertizare pentru oameni. La spital, când e ziua de vizitare a bolnavilor, după ce se termină orele de vizită te dă afară de parcă ar muşca cei din interior, şi când nu e ziua de vizită... acolo parcă e tot ca o clădire cu gratii. Asta în cazurile unde spitalele şi administraţia lor şi-au permis să pună nişte paznici care să controleze "fluxul" de vizite şi "influxul" de posibile virusări din exterior. Oare chiar aşa de rău lucru face cineva că vizitează pe cineva la spital de îl zoreşte să plece mai repede?

La grădina zoologică se fac poze cu animalele, tot aşa cum la spital se fac poze la pacienţi, doar că aici le zice radiografii, şi toate celelalte. Pozele de la grădina zoologică le mai urmăreşti din când în când şi îţi aminteşti de ce animal drăguţ sau grăsuţ ai mai văzut pe acolo; radiografiile le pui însă la arhivă, ele produc doar memorii neplăcute. Nu am auzit vreo persoană să fi înrămat vreodată o radiografie sau o cardiogramă, şi să o pună undeva în casă, într-un album, şi să se laude cu ea la prieteni.

Îmi amintesc că la spital am trăit numai memorii neplăcute. Îmi mai aminteşte o mâtuşă de a mea cum a fost când a stat cu mine în spital, pe vremea când aveam 5 anişori. O dată a fost şi fratele meu la un spital (la acelaşi spital la care băieţelul de azi din autobuz arătase cu degetu şi spunea că acolo e zoo parc...). Şi acolo am văzut şi eu animale. Era un grup de imbecili (scuze de exprimarea mea ipocrită, dar nu îi pot numi altfel), care veniseră în vizită la unu care fusese operat la căile respiratorii (scriu aşa ca să înţeleagă toţi, scuze din nou că nu sunt eu prea cu multe terminologii medicale)... şi ăştia fumau la greu ţigară după ţigară în faţă la ăsta. Din fire, nefumătorii nu suportă fumătorii, ce să mai zic de fumul de ţigară sau alte intoxicări cu alte chimicale care produc fumuri ca ţigara... Când am fost atunci în vizită la fratele meu, m-am uitat la ăştia şi ei se uitau la mine. Au văzut că intram în vizită la cineva din secţia respiratorii... şi ei nu mai încetau cu fumatul. Mi se făcuse aşa scârbă de ei că am mers şi le-am spus că acolo fumatul e interzis. Animalele însă tot animale rămân. La fel au rămas şi ăştia... fumau în continuare. Nu-i nimic... că tot ei au de pierdut.

Drept o zis băiatul de azi că spitalul ăla era grădină zoologică.

Trista realitate din ţara noastră, şi din ceea ce observ eu în viaţa aceasta care o trăim pe acest pământ... e că de multe ori şi la biserică e ca la grădina zoologică. Exagerez? Crezi? Eu nu cred. Cred că aşa şi este. Să îţi spun de ce.

La biserică se predică lucruri slabe. E ca resturile alea de mâncare de care vă spuneam mai sus că se dau la animale. Într-o zi de marţi, când era şi seară de rugăciune, m-am dus la biserică şi după ce au fost câteva cântări şi rugăciuni, s-a ridicat un tânăr şi a început să spună ce a visat el şi ce descoperire a avut el de la domnul. Am scris cu literă mică pentru că descoperirea lui nici măcar nu era biblică. El a început să împărtăşească cum l-a lăsat prietena, cum a încercat el să se pocăiască şi de fapt îl chinuiau emoţiile părăsirii... şi mai apoi, cred că din prea mult extaz şi emancipare, a alunecat în încredinţările din familia lui: vorbea că la biserică bărbaţii trebuie să vină tuns scurt, să fie cu cămaşă cu mânecă lungă, femeile să nu poarte cercei, să aibă batic legat în faţă, rochie lungă, până în pământ, multe şi mărunte. Personal nu am găsit nicăieri în Biblie să fie scris ceva de acest gen. Ştiam şi ştiu că omul se uită la ce izbeşte ochiul, dar Domnul se uită la inimă. Tipul ăsta însă inversase rolurile... lui îi sărea ochii prea mult la exterior pentru că... rămăsese singur şi deh, dacă accentua şi el legalismul tradiţionalist şi încredinţările din neamul şi zona unde crescuse el... cu astea el credea că dă la alţii o hrană bună. Halal aşa hrană. Nu creştea nimeni cu aşa baliverne. Mai degrabă toţi aveau să aibă cucuie în cap, că nu trebuiau să se uite unu la altu ca să nu poftească ceva de la careva din biserică, a cui îmbrăcăminte nu era conform ideii şi descoperirii lui.

Mai apoi aş putea spune că biserica se aseamănă cu grădina zoologică prin faptul că atunci când mergi la zoo dai un ban şi îţi dă un tichet pe care scrie că reprezintă vizita la grădina zoologică şi că banii aceia sunt folosiţi pentru cutare sau cutare scop. La biserică însă nu doar că dai bani, mai cer încă unii bani în plus, şi dacă e să întrebi ce se face cu ei, eşti penibil să fi excomunicat. Aşa s-a întâmplat recent cu un om de afaceri creştin care dădea zeciuială la biserică; i-a venit ideea să întrebe o dată ce se face cu banii lui.... şi pastorul şi conducerea l-au dat afară din biserică... că deh, nu era treaba lui să-şi bage nasul unde nu îi fierbea oala lui.

Mai vezi câte o biserică că are toaleta mai luxoasă decât scaunele pe care stau oamenii la slujbă, sau clădirea e mai pictată şi mai împodobită decât vorbirea din predicile de la studiul de duminică dimineaţa. La unii vezi că şi-au tras cate două sau trei televizoare cu plasmă... că deh, le trebe să arate la oameni slujba acolo sau cântările. Moare lumea de foame în Africa (şi în jurul lor) şi ei dau bani pe plasme, pe toalete cu senzori şi scaune care se închid la comandă, sau alte luxuri exagerate de acest gen.

Faza cea mai tare care am citit-o astăzi a fost culmea culmilor: mai nou se plateste la biserica pentru slujba care o face preotul pentru tine (aici găsiţi articolul complet şi restul detaliilor, mai jos redau doar partea cea mai dură...):

Un articol din ziarul Adevarul, publicat in 15 oct. 2009, reda un astfel de “mercurial”:
- 1 leu, sa-ti citeasca o data preotul ruga de pe bilet, in timpul slujbei;
- 10 lei, sa fii binevazut de lume;
- 20 lei, pentru norocul si sanatatea copiilor;
- 30 lei, pentru a scapa de farmece;
- 50 lei, sa ai noroc la bani;
- 100 lei, sa te vindeci de cancer sau de o boala grava.

Uneori mai auzi la grădina zoologică cum rage leul (dacă mai este vreunu în viaţă, încă), sau urşii cum mormăie... Recent am văzut pe un tip care frecventează des biserica unde merg şi eu şi, când am intrat pe strada care ducea la biserică, l-am observat pe respectivul cum mergea grăbit, îmbrăcat în blugi, şi fuma dintr-o ţigară. Era fără ruşine când o văzut pe fraţi că veneau la biserică, nici măcar nu se sfiise să facă ceva cu privire la gunoiul care îl ţinea în mână şi din care îşi mai trăgea câte un năduf. Era mai rău decât un animal. Odinioară l-am văzut şi la amvon pe respectivul. Mulţi mi-au spus, şi l-am observat şi eu la biserică, se roagă mai ceva decât o icoană. Aşa ceva numai la grădina zoologică mai întâlneşti... De ce? Apăi să vă spun de ce. În timpul săptâmânii respectivul face inspecţia tehnică a tomberoanelor din oraş şi dacă găseste vreo sticlă de suc neterminată, se asigură el primul că nu mai rămâne nimic în ea, nu se risipeşte nimic, oricat de nimic sau de puţin ar fi acela. E păcat, nu?


Mami, uite, grădina zoologică! 

Oare când o să auzim şi pe copiii noştri din biserică spunând aceleaşi lucruri despre biserică? Că mult nu mai avem. La spitalul ăla măcar se internau oamenii şi îi mai vizita unu sau altu. La biserică nu te bagă nimeni în seamă şi dacă vrei un tratament... nu se poate că nu eşti în relaţii bune cu conducerea, sau, nu se poate că nu eşti membru, sau, nu se poate că nu eşti cotizant bun la fondurile bisericii, sau, nu te implici prea tare în biserică... sau ce mai vreţi voi. Diferenţa dintre animale şi oameni este că animalele nu au suflet şi nici raţiune. Problema e că unii nu fac diferenţa asta şi le place mai mult să îngrijească de un animal decât de un copil. Păcat că toţi trecem pe acolo şi ne arată copiii mici cu degetu.

Da mami, o să mergem la zoo. Când mami? Într-o zi. Amuş ajungem.

NOTĂ: Acestea au fost cuvintele copilului din autobuzul cu care am venit astazi acasa de la lucru, 20.10.2009, din cadrul conversaţiei lui cu mama sa -- poate citeşte cineva articolul şi se mai trezesc şi alţi să asculte la ce am scris aici. Măcar să nu devenim şi noi din biserică precum cei din spital... sau mai rău, din grădina zoologică. :(




Niciun comentariu:

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.