Căsătorirea programată sau "naşul care nu a nimerit alipeala"

marriage_-_hands Zilele trecute aud de la cineva cum se pregăteşte să întemeieze o familie. Bună treaba, nimic de adăugat, nimic de corectat, nimic de scos. E biblic. Treaba e că acei care vroiau să se căsătorească nu erau prea plăcuţi în ochii celorlalţi.

De aici începe toată povestea noastră. Dacă e să facem un serial de articole pe tema căsătoririi, cred că am începe de la Vechiul Testament, ne-am oprii mai multă vreme la Noul Testament (mai ales că unii rămân şi se cam întorc la “vinul” de la nunta din Cana), ca mai apoi să stagnăm la spusele Apostolului Pavel, sunt ele teoriile sale, sau avea o părere biblică, ori dădea doar nişte sfaturi, bazat fiind pe cunoştinţa şi puterea care a primit-o el de la Dumnezeu.

Actul de căsătorire – nu căsătoria în sine, vă rog să faceţi diferenţa – este acela când cineva vrea să însoare ori să mărite pe altcineva. În limba engleză este un termen mai simplu de înţeles, “facerea de potriviri” (match-maker, care în română este tradus şi folisit ca "naş"), adică să găseşti unui băiat o fată, ori invers, unei fete un băiat.

Nu ştiu câţi dintre voi au avut parte de a fi “manipulaţi” de un aşa zis naş, sau naşă, care cu anumite intenţii, fie ele mai puţin sau mai mult bune, a încercat să facă “lipeala” dintre doi tineri de sex opus. Zic “lipeală” căci în termeni populari cam asta şi este – lipirea unui bărbat de o femeie pentru a întemeia o familie. Şi zic “manipulare” pentru că se manipulează sentimentele, voinţa, dorinţa şi chiar năzuinţa cuiva de a căuta pe cont propriu pe cineva potrivit spre a se căsătorii şi a trăi cu acea persoană până la adânci bătrâneţi. Aici unii vor începe să râdă. Clar! Cine mai trăieşte acum împreună cu soţia sau cu soţul când auzim că la fiecare 3 căsătorii 2 se termină cu divorţ?

În bisericile noastre este o favoare mare să primeşti binecuvântarea părintelui sau a păstorului, ori a episcopului (sau ce o mai fi în conducerea acelei biserici) atunci când e vorba de căsătorie. În multe cazuri sunt preoţi, episcopi care sunt gata să facă şi re-căsătorirea în biserică. Alţi preoţi, am înţeles eu recent, efectuează şi slujbele de despărţire, şi de legare, şi de dezlegare, orice, banul să iasă doar!

Revenind la potrivirea noastră, cel mai uşor mod de a lega şi dezlega pe cineva din cadrul unei relaţii este... pe reţelele sociale. Acum vezi că persoana cutare te are adăugat ca “în relaţie cu…” şi peste 2-3 săptămâni, dacă nu mai este comunicare între cei doi, sau există comunicare dar proastă… vezi că nu mai eşti acolo “în relaţie cu…”. Într-un fel e foarte simplu, nu mai se implică emoţia puternică a despărţirii, nu mai putem discuta de depresii emoţionale, nu mai ne gândim la tentative de tot felul… la urma urmelor, pe reţelele de socializare poţi găsi pe cine vrei, când vrei şi cam ce vrei. S-a făcut și status cu ”it's complicated” (adică, e complicat), referitor la relația cuiva cu altă persoană pe site-ul respectiv de socializare...

Mi s-a întâmplat şi mie să am pe cineva care să încerce să mă potrivească cu cineva spre a ajunge să-mi fie “naş”. Fata era frumoasă, dar nu era pentru mine. A trebuit să trec printr-o serie de sentimente, emoţii nedorite ulterior, ca să ajung la această concluzie. Mergeam la “naşul” şi îi ceream sfaturi. El râdea, înţelegea ce se întâmplă şi îmi oferea sfaturi de adult, generalităţi pe care eu nu le înţelegeam pe deplin. Pe moment nu mi-am dat seama, dar el îmi manipula sentimentele pentru a “mai face o nuntă” şi apoi să se retragă din această slujbă. Ce ușor e să te speli pe mâini, nu?

La biserică la noi aveam pe vremuri o femeie, era mică de înălţime, şi era mereu veselă, deşi era o femeie bolnavă şi cu problemele ei. Era singura persoană din biserică pe care o cunoşteau toţi că ea făcea “potrivirile” dintre tineri la biserică. Foarte ciudat că de mine nu s-a putut apropia, deşi mă cunoştea, îi ştia pe părinţii mei. Cred că ei îi plăcea să mănânce mâncarea de la nunţi şi din moment ce se băga cu făcutul “lipelilor” avea să fie şi ea invitată la nuntă. Nu-i rău. Nu ştiu dacă era chiar bine. Păream surprins cum de această “babă” mai era încă în stare să facă aşa ceva. Faci lipeală gratis - mânci gratis la nuntă! Logică simplă, nu? :)

Am auzit de cupluri care s-au căsătorit în urma aşa ziselor lipeli şi apoi i-au abandonat pe cei care le-au făcut lipeala. Au ajuns să fie în altă ţară şi odată ajunşi acolo cei cu programatul căsătoririlor nu mai aveau nici o valoare pentru ei.

Cred că o meritau. Matchmaker-ii adică, nu cei care erau alipiţi.

Am analizat într-un fel profund acţiunea de programare a căsătoririi şi mi-am dat seama că o mare parte din aceasta se poate face cu ajutorul manipulării şi merge foarte bine cu cei care sunt naivi şi cu mintea ori cu capul în nori. Trebuie să realizezi faptul că te vei căsătorii din dragoste şi că dacă cineva îţi face cunoştinţă acum cu altcineva tu poţi sau nu să îndrăgeşti acea persoană. Poţi să ai sentimentul de prietenie sau de amiciţie. Poţi să ai sentimentul şi dorinţa de a avea acea persoană pentru că are ceva care îţi lipseşte ţie. Ulterior trebuie să stai să te gândeşti şi la responsabilităţi, să cântăreşti bine calităţile şi defectele persoanei opuse şi să îţi dai seama că persoana este sau nu pentru tine.

Dacă consideraţi că potrivirea cuiva pentru restul vieţii cu altă persoană – căci aceasta este căsătorie – este altceva decât “manipulare” cred că v-aţi pierdut scopul vieţii. Urmăm nişte tipare în cultura noastră atunci când e vorba de căsătorie, dar alegerea partenerului de viaţă consider că este alegerea personală a oricui, la fel cum este alegerea şcolii, a carierei, a slujbei care vrei să o urmezi.

În cele din urmă, când viaţa se sfârşeşte, realizăm că în mormânt plecăm doar cu două lucruri: cu regrete şi cu relaţii. Regrete că nu am iubit pe cel sau cea cu care am fost căsătoriţi, relaţii care le-am respectat sau le-am încălcat.

Cred că cel mai bun lucru pe care îl putem face noi vreodată este să fim mai degrabă persoana potrivită decât să potrivim pe alţii să ne fie potriviţi nouă.

Aşa că data viitoare dacă ai pe cineva în familia ta sau între prietenii tăi şi vrei să le faci lipeala cu cineva, aminteşte-ţi de cele scrise mai sus: cu ce vrei să plece în mormânt persoana pe care o influenţezi tu? Decât să fi un matchmaker neprofesionist, mai bine devin-o profesionist în a potrivi pe oameni cu viitorul lor: judecata sau răsplătirea veşnică. Alegerea lui Isus poate schimba destinul şi relaţiile multora în această viaţă şi în cea viitoare. M-aş bucura să te văd la nunta Mielului lui Dumnezeu! Intrarea e liberă!






Niciun comentariu:

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.