Cele mai ”interesante” momente de activitate bisericească din 2022

Oameni cu mâinile pe sus la o slujbă de închinare - foto de Mic Narra - unsplash.com

În anul 2022 pot să spun că am fost destul de surprins de câteva evenimente bisericești la care nu am participat fizic, dar le-am urmărit online - asta pentru că au avut loc în locații unde nu avem cum să ajung din diferite motive. Așa că la final de an 2022, permiteți-mi să îmi exprim ultimele cuvinte de apreciere și de critică, în același timp, față de aceste momente de ”activitate bisericească” la care am participat și de care am fost mai mult sau mai puțin surprins. 



Prea mulți dintre noi nu mai apreciem ceva autentic. Prea mulți dintre noi consideră că e mai ușor să preiei ceva care a fost ”fain” la alții și apoi să îl pui în cuvinte românești, mai dai credit la original (dacă ai chef), și uite așa a mai trecut un an. Bineînțeles că eu nu sunt acel tip de om care să aprecieze traducerile de cântece de la alții atunci când știm că avem N talente în țara noastră, dar toate sunt irosite precum petardele la final de an. Sau sunt prea uzate de alții cu zel bisericesc și nu sunt puse în valoare acolo unde trebuie să fie de fapt. 

Așa că în câteva rânduri vreau să vă expun câteva piese pe care le-am ascultat de la cântăreți de muzică creștină străină și care consider că dacă ar fi să fie traduse în limba română - și dacă s-ar și cânta și/sau interpreta în bisericile românești - probabil că ar fi ”o parodie” pentru unii. Există biserici care au echipa de muzică unde cântecele sunt coordonate de pastorul principal, sau liderul are mai multe cărți și de acolo se vor cânta cântecele. Și ca să nu se tot plictisească auditoriul, mai preferă să ”împrumute” un cântec de la străini. Un cântec la care mă gândesc chiar acum este ”Mersul de ape”, interpretat de cei de la Elevation Worship - vă redau video lor de pe YouTube:



Dacă acest cântec ar fi să fie tradus în limba română și ar fi să se interpreteze în bisericile românești, probabil că ar stârni multă vâlvă. Dar dacă urmăriți clipul, o să vă dați seama că vorbește despre ceva din Scriptură. Acest cântec a fost scris de fapt în 2020 în urma unei predici ținute de pastorul acelei biserici despre pasajul din Matei 14:22-30, unde Isus apare ucenicilor mergând pe apă și îl cheamă pe Petru să facă pașii credinței. Este un cântec autentic, dinamic, inspirat, dar sunt sigur că mulți ”pocăiți” o să zică de el... că sare puțin peste limitele normalului. Și ce dacă sare?

Apoi un alt cântec care vreau să vi-l prezint... este de fapt un videoclip de care am dat întâmplător în luna decembrie a lui 2022. Acesta a fost interpretat în 2022, nu știu în ce ipostaze a fost scris, dar urmăriți-l întâi:



Cântecul de fapt vorbește despre revărsarea Duhului Sfânt din cartea Faptelor Apostolilor și este în fond o declarație personală cu care acești tipi plini de viață îl proclamă: ”I am a Pentecostal” și sunt de la o biserică penticostală numită Christian Life Center. Este de remarcat nu doar felul cum sunt îmbrăcați, dar și cum se manifestă, cum sar cu toții și se bucură în lauda și mărturisirea lor a ceea ce cântă. Cred că am urmărit un alt videoclip de la ei și parcă spunea unul dintre liderii lor că ”podeaua acelei biserici era asigurată, așa că săritul lor în sus de bucurie mult justificat de manifestarea lor nu avea să fie o problemă”. Acum imaginați-vă acest cântec tradus în limba română și cântat în bisericile românești. Câți vor sări măcar 1 centimetru la auzul acestei melodii? Apoi câți vor mai putea declara ”Sunt un penticostal, sunt botezat cu foc...”? Ne-am mulțumit să criticăm pe alții de felul cum se manifestă ei, că e ”cultura lor”, dar noi nici măcar nu știm să ne bucurăm de ceea ce a făcut Domnul pentru noi - acesta e de fapt realitatea!

Și nu în ultimul rând, vă redau un clip de la utilizatorul Ryan Horton (care se consideră un artist pe rețelele de socializare) și care de mai bine de câteva luni a scos din biserică închinarea și a adus-o... pe străzi! Probabil că acest ”individ” o să vă sperie puțin, dar l-am urmărit și pot să spun că este un fel de concept nou. El consideră că atunci când noi cântăm laude lui Dumnezeu, prezența Lui este acolo și slujește oamenilor. Vă redau un singur clip de pe Instagram de la el și apoi vom trage concluziile finale:



Deși nu l-am urmărit de prea mult timp și nu cunosc prea mult despre el, ceea ce am găsit în aceste video-uri ale lui pare a fi ceva dincolo de normalitatea pe care o știam noi. Vocea e destul de bine prelucrată, cântecul care îl cântă e un gen de cântec pe care îl auzim în orice biserică - probabil că este și acesta tradus în limba română - în schimb, cântatul lui aici pe stradă face mai mult decât ceea ce vedem noi în biserică. La slujbele bisericești noi când cântăm ne închinăm lui Dumnezeu, îi mulțumim pentru ceea ce a făcut și ce va face pentru noi. Dar în această privință... cântatul lui slujește inimilor celor de pe stradă, oamenii sunt, oarecum, atinși de aceste cântece și ei conștientizează prezența lui Dumnezeu și reverența pe care un oarecare om, cu echipa lui de muzicanți, o arată pe stradă. Ce interesant!

Într-o altă prezentare a lor la o stație de metrou cineva a venit la ei și a început să le dea bani și Ryan îi spune acelui individ că ei nu cântă pentru bani, că sunt acolo să proclame pe Isus și să se roage prin cântec peste viețile oamenilor. Uite de asta nu am auzit niciodată până acum! Pentru că în bisericile noastre noi am cam făcut totul să fie precum o conservă: urmăm un program, urmăm anumite manuale, anumite cântece care sunt ”aprobate” să fie cântate în cadrul bisericesc, și ne-am limitat la asta. Noi nu am făcut mai mult. Nu am făcut pentru că am fi pășit dincolo de zona noastră de confort. Și dacă ar fi să o facem... probabil că am fi criticați și de asta ne temem noi. 

V-am prezentat doar aceste 3 clipuri mai sus pentru că le-am considerat a fi cele pe care voi le veți ”analiza” cel mai critic. Dacă ar fi să le transpunem în cultura românească și să facem ceea ce fac ei... am fi considerați excentrici, deplasați și ieșiți din tipare. Dar de fapt acești oameni sunt... oameni ca și noi! Ei exprimă fizic, nu doar vocal, bucuria lor față de ceea ce Domnul a făcut pentru noi, fac declarații publice a ceea ce spune Scriptura că suntem, ceea ce credem, ceea ce mărturisim și proclamăm Împărăția lui Dumnezeu în jurul nostru. Oare nu la aceasta am fost noi chemați? 

Vă doresc un An Nou plin de biruință și vă provoc să vă schimbați stilul de închinare. Să nu mai fiți așa de tradiționaliști, de bisericoși și de riguroși. Arătați că vă pasă și ceea ce cântați este de fapt ceea ce și spuneți lui Dumnezeu. Viața noastră trebuie să fie o viață de închinare continuă înaintea lui Dumnezeu. Până la urmă... atunci când vom ajunge în Cerurile lui Dumnezeu, aceasta este ceea ce vom face. Și dacă noi nu ne pregătim pentru acel moment glorios și suntem tot mohorâți, bosumflați și cu N partituri în fața noastră, oare cât de diferit o să fim noi ”dincolo”? Rămâne de văzut, desigur. Oricum vă provoc să pășiți pe ape, adică să fiți plini de credință și să declarați în jur că Împărăția lui Dumnezeu este aici. Fiți binecuvântați! 

Niciun comentariu:

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.