Filmul "Surprins de Oxford" evidențiază modul în care C.S. Lewis și poeții romantici au ajutat un sceptic să ajungă la credință

Captură din filmul ”Surprins de Oxford” - imagine preluată de pe christianpost.com

Pentru cei care îl iubesc pe C.S. Lewis, povestea de convertire a lui Carolyn Weber sună familiar: La fel ca autorul Cronicilor din Narnia, ea a fost o cercetătoare sceptică de la Oxford care nu vedea credința ca fiind compatibilă cu intelectul - până când l-a descoperit pe Hristos ca fiind singura soluție la “dorul neconsolabil” pe care îl simte orice om.


Și eu am fost foarte sceptic; [Lewis] se autointitulează ’cel mai reticent convertit’, lovind și țipând”, a declarat autoarea premiată pentru The Christian Post. “Am recunoscut cu adevărat și am rezonat cu acest dublu aspect. Pe de o parte, veneam dintr-un mediu în care chiar presupuneam că intelectualismul nu poate merge mână în mână cu credința și, de asemenea, din punct de vedere emoțional, dintr-un mediu în care tatăl meu pământesc nu era de încredere, așa că nu aveam cum să mă încredințez într-unul etern.


“Erau o mulțime de întrebări metafizice, dar și unele foarte pragmatice. Dar, pe măsură ce am fost introdus în credință și în rândul creștinilor și am citit Biblia pentru mine însumi, am putut să stau cu aceste întrebări și idei în loc să fiu atât de distras: ’Ce îmi doresc? ț. Și, în cele din urmă, răspunsul la întrebarea: ’Cine spui că sunt?’


Surprised by Oxford - poza preluată de pe amazon.com

Explorarea de către Lewis a bucuriei, a dorinței și a căutării adevărului, prezentate în cartea sa Surprins de bucurie, a fost cea care a rezonat profund cu Weber, care astăzi este profesor la New College Franklin din Franklin, Tennessee. Memoriile sale, Surprised by Oxford - titlul fiind o aluzie la cartea lui Lewis - relatează cum, în calitate de tânără agnostică, a ajuns la credință în timpul primului său an la Oxford, în timp ce studia poeții și autorii romantici.


Îl iubesc pe Lewis, dar, la vremea respectivă, eram ca mulți alți oameni din America de Nord. Îl cunoșteam pe Louis doar prin intermediul Cronicilor din Narnia, poate în copilărie. Habar nu aveam că a scris despre o asemenea anvergură de subiecte, așa că am vrut cu adevărat să evoc titlul Surprins de bucurie. De fapt, este un vers dintr-un poem al lui Wordsworth, iar eu am fost o romantică. Îmi place noțiunea de dor și cum orice bucurie amintește... Am fost cu adevărat impresionată de acest lucru pe măsură ce citeam mai mult din Lewis și am vrut să evoc acest titlu în propriile mele memorii, fiind Surprinsă de Oxford, mergând acolo să studiez și neanticipând niciodată că voi deveni creștină.


Memoriile lui Weber au devenit acum un film de mare succes cu același nume, în care joacă Rose Reid, Ruairi O'Connor, Phyllis Logan (“Downton Abbey”), Simon Callow și Mark Williams (“Father Brown”). Scris și regizat de Ryan Whitaker, filmul a fost filmat în Oxford și prezintă unele dintre cele mai notabile locuri ale sale, printre care Blackwell's Bookshop și Biserica universitară Sfânta Maria.


Drama se deschide cu viața de familie zbuciumată a lui Caro Drake. Ea vede cărțile și intelectul ca pe o modalitate de a scăpa de turbulențele de acasă și, în cele din urmă, se îndreaptă spre Oxford, unde încearcă să obțină doctoratul. Însă problemele par să o urmărească, pe măsură ce se luptă cu amărăciunea din copilărie și se confruntă cu întrebări legate de credință, fiind atât provocată, cât și susținută de colegii ei de-a lungul timpului.


A fost cu adevărat frumos, profund și puternic”, a spus Weber despre faptul că și-a văzut povestea jucată pe marele ecran. “Sunt foarte recunoscătoare pentru că, în acest moment, există și alte persoane din viața mea din acel film care, între timp, au ajuns să devină ele însele creștine. Așa că a fost cu adevărat puternic. Este emoționant, foarte suprarealist. Este, de asemenea, o adaptare, așa că unele lucruri sunt trunchiate sau schimbate și există o anumită licență artistică sau poetică, dar, în general, a fost cu adevărat puternic din punct de vedere personal și ceva ce nu aș fi anticipat niciodată că se va întâmpla.


La Oxford, Weber l-a întâlnit pe soțul ei de acum, Kent, care a fost prima persoană care i-a făcut cunoștință cu Evanghelia. Filmul surprinde povestea lor de dragoste și modul în care Kent a urmărit-o pe Weber în ciuda reticenței ei inițiale, mergând alături de ea în căutarea adevărului.


Cred că noi presupunem că oamenii cunosc Evanghelia în America de Nord, dar nu este așa”, a spus ea. “Am fost exemplul perfect al unei persoane care a trecut prin școala publică și nu a deschis niciodată o Biblie, care își are noțiunea despre Isus prin intermediul mass-media sau al televiziunii. Kent a articulat în mod clar Evanghelia, iar acest lucru mi-a stat bine. A fost de fapt foarte incomod. Dar am fost prieteni mult timp, iar un lucru care mi-a vorbit a fost bunătatea lui, umilința lui, faptul că era deschis la întrebări; mi-a pus multe întrebări.


Weber, care de atunci a fost cadru didactic la Oxford University, Seattle University, University of San Francisco, Westmont College, Brescia University College și Heritage College and Seminary, a declarat că literatura romantică și învățăturile lui C.S. Lewis continuă să o influențeze și să o îndrepte spre “gloria lui Dumnezeu”.


Iubesc literatura; iubesc să predau literatura, pentru că simt că este un canal; este o poartă deschisă. Este ca un dulap din Narnia, în alte lumi, pentru a putea examina de fapt alte lumi, astfel încât să o cunoaștem mai bine pe a noastră”, a spus ea. “Cred că acesta este și motivul pentru care Isus a spus povești... poveștile ne permit să pătrundem cu compasiune în ideile și morala altor oameni, dar ne încurajează și să ne gândim la cine suntem noi în marea poveste a lucrurilor... Nu am citit nimic care să nu mă îndrepte spre gloria lui Dumnezeu.


Ea a atribuit atracția de durată a lui Lewis stilului său de scriere accesibil și intim, descriindu-l ca pe un “companion încântător în pagini”.


El este capabil să treacă de la toate aceste subiecte diferite... dar întotdeauna te simți ca și cum ai bea o ceașcă de ceai cu el”, a adăugat Weber.


Reflectând asupra scepticismului în creștere în rândul tinerilor - un lucru cu care este familiarizată - Weber s-a făcut ecoul sentimentului lui Lewis că mulți evită credința pentru că nu o percep ca fiind relevantă.


Aș vrea doar să încurajez, în special studenții, că Dumnezeul nostru nu este un Dumnezeu fragil”, a spus ea. “Orice întrebare este bună, din interiorul credinței sau din afara ei, din exterior sau din interior. Toate aceste întrebări sunt importante; toate ne aduc mai aproape de El. Fiecare gând pe care îl avem ne poate aduce mai aproape sau mai departe, și chiar și cele care sunt pline de îndoială sau care trec prin ceea ce am putea crede că ar fi scepticism ne pot aduce mai aproape.


Gândiți-vă la ceea ce contează, la marile întrebări care contează cu adevărat, pentru că orice altceva este gol”, a adăugat ea. “Și poate suna banal să spunem asta, dar este, și chiar ne eliberează să trăim. Mai ales în America de Nord, ezităm să renunțăm la bine pentru mai bine, pentru că asociem binele cu confortul sau cu distragerea atenției. Dar, știind că Dumnezeu este cu noi, Emanuel, face toată diferența.


Prin povestea ei, fie că este accesată prin intermediul cărții sale sau al filmului, Weber a spus că speră ca oamenii să fie provocați să “se așeze cu întrebările mai mari, cu lucrurile care contează între ei și sufletele lor”.


Sper că va avea efectul blând al căderii zăpezii și al acelei tăceri pe care o are zăpada adâncă, în care ai șansa de a sta cu tine însuți și de a te gândi la răspunsul pe care l-ai avea la întrebarea ’Cine sunt eu?’ și ’Cine sunt eu pentru tine?’, așa cum ni-l pune Isus, și de a te gândi cu adevărat la asta, de a face loc în inima și în mintea ta, în loc să o respingi sau să te temi de ea. Iubirea desăvârșită alungă frica, și să extindeți această iubire și asupra voastră.


Deși potrivit pentru familii, “Surprised by Oxford” nu este un film bazat pe credință; include mai multe utilizări greșite ale numelui Domnului și câteva blasfemii. Filmul va fi prezent în cinematografe pentru un eveniment de două nopți, pe 27 septembrie și 1 octombrie (în America). Mai jos aveți trailer din acest film interesant (pentru doritori, desigur).



Materialul de mai sus a fost scrie de Leah MarieAnn Klett pe 14 septembrie 2023 în site-ul Christian Post (de unde a fost preluat), ea este editor asistent la această publicație. Dacă citați sau folosiți acest material în altă parte, vă rog să păstrați toate link-urile din el și să menționați că a fost preluat din Blogul Lumea cre(s)tină în care trăim. Mulțumesc.


Niciun comentariu:

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.