Identificat drept... neidentificat

Persoane care stau cu spatele să nu li se vadă faÈ›a - foto de Nicolas J Leclercq - unsplash.comStăteam pe un scaun dintr-un autobuz într-o seară È™i mă îndreptam spre biserică. Mi s-a părut ciudat faptul că ceva din mine îmi spusese... să activez spiritul de observaÈ›ie È™i să iau notiÈ›e... cum puteam. Subtil am încercat să scanez ceea ce se întâmpla în jur È™i deodată, în următoarea jumătate de secundă văd cum o mână duce la gură o sticlă de bere È™i trage un gât din ea. ”Un beÈ›iv nenorocit”, mi-am spus în mintea mea, încercând să schimb privirea mea să nu se intersecteze cu a individului care, dacă nu era prea ameÈ›it de la băut, avea să se trezească pe jos în autobuz.

S-a așezat în fața mea, și avea un fel de guler care îi masca fața. Lângă el un altul, probabil un amic de al lui, și deodată am simțit ceea ce trebuia să simt și de care nu îmi fusese și nici nu îmi va fi dor vreodată: era mirosul acela de la care orice stomac se întoarce pe dos. Miros de împuțit, de nespălat, de băutură, de drogați împuțiți. Atmosfera din jur s-a schimbat brusc.... Am încercat să îmi astup nasul, fără să mă vadă careva, dar nu prea cred că am reușit, însă mi-am aruncat privirea spre un geam să văd dacă pot face cumva să se deschidă unul, cu privirea măcar. Nu am reușit...

Lângă mine, în stânga, chiar în clipa aceea s-a prins de balustradă o doamnă care purta pe deget un inel în formă de vârtej, care probabil că valora cam cât tot ce aveam eu pe mine È™i încă vreo 2 telefoane de la puÈ™toaicele din jur care butonau din zor pe ele. Vroiam să le întreb dacă nu simt mirosul acela teribil de la cei doi aureolaci, beÈ›ivi, indivizi, nu È™tiu cum să le mai spun..., dar nu aveam cu cine să stau de vorbă... O tânără din dreapta mea stătea picior peste picior, fără nici o grijă, ea mirosea a tutun subÈ›ire amestecat cu un fel de parfum mai slab. Butona pe telefon din lipsă de activitate. Mă gândeam ce poate înmagazina mintea ei în acea clipă în urma atâtor apăsări pe ecranul amărât al telefonului ei. Și dacă o strigam pe nume nu cred că avea să se întoarcă în jur; era prea concentrată pe ”socializarea ei”, È™i ignora complet totul din jur.

M-am întors spre femeia din stânga mea È™i... spre uimirea mea... cineva i-a făcut loc să se aÈ™eze. Apoi au apărut doi bătrâni - un bărbat cu ochelari È™i pălărie, È™i soÈ›ia lui, pe chipul căreia se schiÈ›a cel mai tare faptul că stomacul ei fusese deja dat pe dos de cei doi indivizi needucaÈ›i din faÈ›a mea. SoÈ›ul ei a avut curajul să se aÈ™eze lângă primul, ea îi tot făcea semn cumva pe la nasul ei; eu am înÈ›eles doar din priviri că ea spunea parcă cu răcnete: ”Nu vezi băi că ăștia put de È›i se îndoaie stomacul? De ce te-ai aÈ™ezat acolo?

Cumva s-au eliberat locurile de pe o banchetă din spate È™i doamna în vârstă care îi gesticula soÈ›ului ei a luat repede locul la geam È™i apoi i-a făcut È™i lui semn... să iasă din ”calvarul” ăla de putoare È™i să se aÈ™eze lângă ea. ÃŽncă îi mai arăta cu degetul că ăia doi puÈ›eau greu È™i că ce caută ei acolo.

Brusc m-am îndreptat cu privirea spre mâinile celui de-al doilea individ din faÈ›a mea, care era amicul beÈ›ivului, care aproape că se răsturnase în autobuz în timp ce încerca să mai tragă din gura de la ”butâlca” aia de bere amărâtă. Mâinile lui păreau degerate. Eu aveam mănuÈ™i pe mâini È™i îmi era cald. Am stat puÈ›in È™i m-am uitat când la mănuÈ™ile mele, când la mâinile lui. Ceva în mine mă întreba, ”ce ar fi să îi dai mănuÈ™ile tale acestui nenorocit?” Mă gândeam atunci care era vocea care îmi spunea acestea È™i nu am dorit să mă fac observat prin acest gest. Deodată vocea aceea nu s-a mai auzit. Imediat a urmat staÈ›ia unde au coborât cei doi È™i... oarecum eu am rămas cu mănuÈ™ile me mână. Individul avea pe el 2 rânduri de geci, probabil că într-una din ele avea È™i el mănuÈ™i, sau putea să-È™i bage mâinile în buzunare, dacă chiar îi era frig. Aerul a început să se schimbe imediat ce ei au coborât. Parcă era o pauză atunci È™i acolo. Am început să respir normal...

ÃŽncet, încet s-au aÈ™ezat alÈ›ii pe scaunele unde au stat ei. Femeia în vârstă cu bărbatul ei parcă ar fi vrut să le facă semn să nu se aÈ™eze acolo pe locurile acelea ”parfumate”... pentru că acolo au stat doi oameni nenorociÈ›i. Dar a tăcut È™i ea. Și am observat că totul revenea la normal. ÃŽn clipa următoare mi s-a dezactivat ”spiritul de observaÈ›ie” È™i luasem deja notiÈ›ele care trebuiau notate. Nu am scris nimic nicăieri, dar în mintea mea am văzut cuvintele care aveam să le aÈ™tern acum aici, în această postare.

Acum am realizat de ce mi-a fost activat acest dar atunci. Trebuia să înțeleg, să observ și să percep câteva lucruri din jur. Faptul că fiecare obiect și fiecare ființă din jur poartă o etichetă și o identitate. Unii dintre noi tăcem, dar și tăcerea aceea oferă o identitate celor din jur. Unii își oferă identitatea prin vorba lor, prin gesturile lor, prin privirile lor, prin podoabele scumpe care le poartă pe degete, în urechi, care le țin în mâini - da, podoabele care le țin în mâini și care costă probabil cât chiria pe câteva luni pentru unii din jurul nostru.

Și faptul că noi ne dăm seama sau nu că toÈ›i au o etichetare È™i o identitate nu înseamnă că lucrurile sunt neapărat în ordine. ÃŽnseamnă că îi vedem pe oameni È™i lucrurile din jur în mod diferit - din nefericire (vorba unui slogan al unui magazin mare de mobilier de la noi din oraÈ™: ”cu toÈ›i suntem diferiÈ›i, din nefericire”). Probabil că dacă nu am fi diferiÈ›i, ori am arăta toÈ›i cu degetul în jur, ori am mirosi toÈ›i urât, ori am butona toÈ›i pe telefoane mobile. Da, È™i probabil că o să mai fie È™i unii indiferenÈ›i, unii gânditori È™i unii guralivi. Și indiferenÈ›ii.

Ne uităm la lucrurile neimportante din jur și le trecem cu vederea. Apoi ne uităm la cele mai importante și ne ținem prea mult privirea la ele și ne facem gânduri de tot felul. Și la cele care ar trebui să fie esențiale pentru noi nici nu le privim, nici nu le putem trece cu vederea... le ignorăm. Ignorăm virtuțiile care ar trebui să existe în fiecare dintre noi, fie din lipsa unei bune creșteri, fie din cauza unui prea prost anturaj în care am ajuns. Facem ce fac restul, nu ceea ce trebuie, nu ceea ce considerăm că este bine, că este plăcut, că este demn. Și apoi culegem roadele... și alții pun eticheta pe ele, logic.

Mă gândeam atunci dacă eu îi dădeam acelui individ mănușile mele ce răspuns ar fi avut el. Poate le arunca în primul gunoi că nu îi plăcea culoarea lor. Poate le arunca pe jos. Poate le lua, sau poate le refuza. El interpreta gestul meu în felul său, iar eu interpretam răspunsul lui la gestul meu... în felul meu. Probabil că abținerea mea m-a făcut să interpretez eu acum gestul meu propriu: nu am dorit să-i dau mănușile mele acelui individ greu mirositor pentru că am gândit că poate că nu are nevoie de ele, sau poate că el avea altele, sau pentru că nu i se potriveau cu hainele și mirosul lui insuportabil. Și eu nu aveam altele, nici la mine, nici acasă...

Când am ajuns la biserică am apucat să îmi notez doar titlul pentru postarea de astăzi. Și am înÈ›eles că acel individ era de fapt un ”nimeni”, la fel ca noi ceilalÈ›i. Identificat drept... neidentificat. DeÈ™i avea hainele murdare - după care mulÈ›i din autobuz îl puteau cataloga într-un fel sau altul - deÈ™i era însoÈ›it de unu care mirosea greu a băutură - după care putea fi pus în categoriile enunÈ›ate mai sus - deÈ™i avea toate mădularele din corp întregi - deci era apt de lucru, È™i nu avea motive să hoinărească aiurea ca un derbedeu, în loc să caute ceva de lucru È™i să își schimbe măcar puÈ›in mirosul È™i aparenÈ›a exterioară - acel individ, È™i cel de lângă el, erau È™i sunt în continuare identificaÈ›i a fi oameni. AÈ™a nenorociÈ›i cum erau ei. AÈ™a de ameÈ›iÈ›i de băutură È™i de frig. AÈ™a de urât mirositor cum erau în acel autobuz. Doar că acest fapt nu a contat pentru ei deloc în clipa aceea. Pentru ei nu era important ce vede sau ce crede lumea despre ei, atâta timp cât nu erau abordaÈ›i, agasaÈ›i sau chiar întrebaÈ›i de careva din jur de ce s-au urcat în acel autobuz - probabil că nici bilet nu aveau È™i noi plăteam pentru călătoria lor gratuită, (ce gest nobil, nu?). Ideea e că ei își È™tiau starea È™i identitatea lor. Doar că pentru ei acest lucru nu era important, pentru că lor È™i stomacului lor nu le păsa de ceea ce sunt ei, de ceea ce spun cei din jur despre ei, pentru că nu își vedeau È™i nu își percepeau identitatea lor reală: oameni nenorociÈ›i.

Am realizat atunci È™i am realizat È™i acum ceva. Dacă noi nu ne percepem ceea ce suntem noi de fapt È™i suntem total ignoranÈ›i de ceea ce arătăm celor din jur, cu siguranță că vom trece de ei drept ”neidentificaÈ›i”. Probabil că gesturile noastre în jur vor fi catalogate. ÃŽnsă în interiorul nostru noi È™tim cine suntem, ai cui suntem, ce scop avem în viață È™i în ce direcÈ›ie mergem. Tu ai descoperit aceste lucruri din tine? Care este de fapt identitatea ta? (Am încheiat cam brusc postarea aceasta pentru că È™i eu a trebuit să cobor din autobuzul acela È™i să-mi continui ”alergarea”. Mi-am dat seama de ceea ce sunt eu È™i ceea ce sunt oamenii din jur, însă identificarea lor nu putea schimba nimic în jur. Poate că ar trebui să ne uităm fiecare în oglindă È™i să vedem ce suntem, cum suntem, ce transmitem în jur È™i cum È™i ce anume ar trebui să schimbăm. Da, uite asta cu schimbarea e partea care e cea mai nasoală pentru noi... È™i abia acum mi-am dat seama.)



Niciun comentariu:

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.