Oare chiar avem nevoie de un buget?

Monezi într-un pahar cu o plantă verde - foto de Micheile Henderson - unsplash.comAceastă întrebare o pune cea mai mare parte a populaÈ›iei, unii poate indirect, alÈ›ii poate insistent. Probabil că unii dintre noi nici nu realizează că răspunsul individual la această întrebare este de fapt... răspunsul la multe alte întrebări È™i probleme cu care ne confruntăm în viaÈ›a de zi cu zi. 


Așa se face că zilele acestea, când vremea s-a schimbat brusc - meteorologic vorbind - de la plus 10-15 grade la brusc minus 10-15 grade Celsius, am realizat că acest subiect a devenit de interes pretutindeni și, cu o oarecare intuiție, am purces să scriu câteva rânduri care să vă ajute anul acesta pe cei care poate v-ați împotmolit financiar undeva. Sau poate nu v-ați împotmolit, dar o să vă puneți întrebări pe traseu legat de bani și finanțe.


Am văzut zilele acestea pe internet cum guvernanÈ›ii È™i politicienii din diferite partide s-au adunat să discute È™i să se ajungă la un buget pentru anul în curs. Unii aveau ”în cap” bugetele electorale - adică acelea cu care au făcut campania să-i poată vota lumea, promisiunile alea pe care au vrut să le împlinească pentru românii care i-au votat ulterior... È™i acum realizează că nu au cum să È™i le È›ină. AlÈ›ii aveau ”în cap” un buget al intereselor - să ridice unde aveau ei chef, să scadă unde nu aveau interes. Și uite aÈ™a, de la niÈ™te discuÈ›ii despre bani... se ajunge foarte uÈ™or la dispute cauzate de interesele personale sau de grup ale anumitor persoane... È™i nu mai propășim. Am avut doar discuÈ›ii despre buget... dar de buget am uitat È™i ne-am apucat de certat. 


Există un pasaj bine cunoscut în Sfânta Scriptură care mi-a venit acum în minte È™i care este ceva fundamental: ”Căci cine dintre voi, dacă vrea să construiască un turn, nu stă mai întâi să calculeze costul, ca să vadă dacă are cu ce să-l termine?” (Luca 14:28, NTR, sublinierile din text îmi aparÈ›in) Acest pasaj nu doar că vorbeÈ™te despre necesitatea întocmirii unui buget - înainte de a face ceva în viaÈ›a asta - È™i de a face niÈ™te calcule. Și, mai presus de acestea, este nevoie, desigur, È™i de înÈ›elepciune pentru a putea decide ce este important È™i ce nu este important de inclus în acest buget. ÃŽn plus, acest verset, rostit de Mântuitorul Hristos, răspunde la întrebarea dacă El avea un buget. O să vă las să vă răspundeÈ›i singuri la această întrebare după ce veÈ›i citi Evangheliile È™i modul cum a ales Isus să facă È™i să planifice toată lucrarea sa. Apropo, Isus a fost tâmplar - mai È™tiÈ›i cum ziceau oamenii despre El, ”Oare nu este Acesta tâmplarul, fiul Mariei È™i fratele lui Iacov, al lui Iose, al lui Iuda È™i al lui Simon? Și surorile Lui nu sunt oare aici, printre noi?” (Marcu 6:3, NTR) - È™i tâmplarii sunt oameni calculaÈ›i. 


Nu vreau să discut acum despre bugetul țării noastre. Nici de bugetele bisericilor. Anumite biserici nici măcar nu se chinuie să facă un buget pentru ceea ce È™i-au propus în anul curent, sau să îndeplinească viziunea pe care o au. Alte biserici nici nu au viziune, ceea ce mă duce la un alt pasaj din Scriptură: ”Unde nu este viziune poporul piere...” (Proverbe 29:18, BTF). Viziunea este ceea ce dă direcÈ›ie unei persoane, unei organizaÈ›ii, unei biserici, unei naÈ›iuni. Dacă avem buget, dar nu avem viziune È™i înÈ›elepciune cum să administrăm corect finanÈ›ele... avem un buget doar de formă. 


De ce e nevoie să avem un buget?

Pentru ca să ne întindem cât de este plapuma, cum spune acel proverb românesc. Am ajuns să cheltuim mai mult decât producem È™i apoi ne ridicăm semne de întrebare că... unde s-au dus banii. Voi folosi experienÈ›a personală aici pentru că am pățit-o È™i eu - È™i au pățit-o cu toÈ›i cu siguranță. Aveam un loc de muncă È™i cheltuiam banii pe diferite lucruri È™i înainte de venirea salariului nu È™tiam pe ce am cheltuit banii È™i că de ce nu mai aveam. 


ÃŽntre timp am găsit o carte unde am descoperit câteva sfaturi despre cum să-È›i administrezi banii È™i am început să pun în practică cele menÈ›ionate acolo. Nu se discuta despre un buget - în termenii despre care am vorbit mai sus - dar se discuta de modul cum să ai grijă de bani. Era un plan destul de simplu È™i destul de uÈ™or de urmat. Tot ce trebuia să fac, conform celor scrise în cartea respectivă, era să îmi notez toate într-o agendă. Probabil că astăzi acest lucru este oarecum demodat, pentru că avem telefoane cu aplicaÈ›ii specializate care ne ajută în acest sens. Am folosit (recent) astfel de aplicaÈ›ii È™i programe pe computer, care sunt foarte utile în a te ajuta să vezi pe ce ai cheltuit banii, dar È™i să îți faci o idee cu privire la unde cheltui prea mult, unde cheltui puÈ›in, ce trebuie eliminat, sau ce ar trebui schimbat. Dar să vă spun cum am procedat eu. 


Scriam într-o parte ce bani am primit (salariu, sau alte surse de venit). Apoi în altă parte scriam ce cheltuiam, data È™i suma. Am făcut acest lucru timp de 3 luni È™i am observat ulterior - în urma răsfoirii acelei agende - că dădeam bani pe anumite lucruri È™i că acolo trebuia să mai reduc din cheltuieli. Destul de simplu, nu? Cam după 3 luni acest obicei mi-a rămas întipărit în minte. Apoi am început să fac planificări, să pun bani deoparte pentru diferite lucruri care È™tiam că trebuie să îi dau în acea direcÈ›ie - facturi, utilități, transport, alimente, îngrijire personală, haine È™i încălțăminte, donaÈ›ii, etc. 


Practic acest pas simplu de planificare a fost pentru mine bugetul. DeÈ™i făceam acest lucru lună de lună, am realizat ulterior că banii mei se duceau unde vroiam eu È™i eu îi controlam È™i de data aceasta nu mai aveam lipsuri. Nu am fost niciodată nevoit să împrumut bani de la nimeni È™i nici nu am avut obiceiul să împrumut bani la oameni - pentru că atunci când am împrumutat... majoritatea au uitat să-i mai returneze. AÈ™a că am avut o altă abordare pentru cei care cereau bani de la mine. Dacă ai nevoie de bani, de ce nu faci ceva cu finanÈ›ele tale, cu situaÈ›ia ta ca să nu mai ajungi să împrumuÈ›i bani din stânga È™i din dreapta? Nu a ajutat pe mulÈ›i acest sfat, asta pentru că orgoliul lor È™i nevoia lor curentă de bani era mai importantă în acel moment. 


Ideea e că dacă tot împrumuÈ›i bani cuiva... acel individ își face un obicei să tot apeleze la tine; È™i dacă i-ai dat o dată, de două ori, de zece ori... o să își facă un obicei din aceasta. Chiar È™i Biblia spune că ”Cel rău împrumută, dar nu mai dă înapoi; cel drept însă arată bunăvoință È™i dă” (Psalmii 37:21, NTR). Și aici nu vreau să spun că a refuza să împrumuÈ›i pe cineva cu bani nu înseamnă că eÈ™ti o persoană rea È™i lipsită de bunăvoință. ÃŽnseamnă că tu personal È™tii la ce ai planificat banii È™i că împrumutarea banilor către alte persoane iresponsabile nu a fost niciodată în agenda ta - È™i nu recomand nimănui să adauge aceasta în agenda lor. Pentru aceste ”gesturi” există băncile. Ele dau fără bunăvoință È™i fără milogeală. Atâta timp cât te fac pe tine responsabil pentru ceea ce ai luat de la bancă... e un fel de situaÈ›ie win-win, în care câștigă toÈ›i, È™i cel care a luat bani împrumut, dar È™i banca - unde îți primeÈ™te bani împrumutaÈ›i cu o mică dobândă. Există bănci unde poÈ›i face împrumuturi È™i dacă le returnezi la timp... nu ai costuri aÈ™a de mari. Dar chestiile astea nu ai de unde să le aflii dacă nu studiezi, dacă nu te informezi, desigur.


AÈ™a că dacă ai nevoie de bani sau vezi că nu îi ai, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să îți pui întrebări È™i să faci calcule. Unde mi se duc toÈ›i banii? De ce nu am bani? De ce împrumut È™i de ce nu mai restitui de unde am împrumutat? De ce nu am un loc de muncă unde să aduc acasă finanÈ›e care să-mi acopere cheltuielile È™i bunul trai al căminului? 


Probabil că mulÈ›i oameni de astăzi care trăiesc de pe seama ajutorului de la alÈ›ii o să ajungă într-o zi să-È™i pună aceste È™iruri de întrebări. Mai nou a început statul să realizeze că sunt mulÈ›i care primesc ajutoare sociale È™i ei au două mâini È™i două picioare È™i că nu fac nimic cu ele! Ergofobia i-a adus pe mulÈ›i pe drumuri, dar asta nu însemnă că nu trebuie să mai încerce să bată la altă ușă să caute un loc de muncă, să câștige pâinea cea de toate zilele. 


Am avut tangență cu persoane care veneau să ceară bani în numele unor fundaÈ›ii È™i ulterior se afla că ei au cheltuit banii sau că era o excrocherie ca să nu muncească. Am auzit È™i de pocăiÈ›i care nu fac nimic toată ziua, È™i aÈ™teaptă ca biserica să îi susÈ›ină financiar. Dacă îi rogi să dea cu mătura, să spele pe jos... e ca È™i când ai rosti un blestem asupra lor. Le e frică de muncă, dar să primească bani nemunciÈ›i nu le este ruÈ™ine?Ce folos au banii în mâna celui nesăbuit? Ca să cumpere înÈ›elepciunea? Dar n-are minte…” (Proverbe 17:16, NTR).


Exact! Faci un buget È™i vine un ”nesăbuit” È™i tu... fără să te mai gândeÈ™ti... i dai lui È™i apoi regreÈ›i. Te gândeÈ™ti că ai făcut ”o faptă bună”, dar de fapt tu l-ai încurajat pe nesăbuit să nu facă nimic decât să meargă la alÈ›ii să facă acelaÈ™i obicei. AÈ™a că este un imperativ ca în bugetele oricui să nu existe această rubrică de împrumuturi. ÃŽncercaÈ›i să evitaÈ›i împrumuturile de la bancă dacă nu doriÈ›i ulterior ca banca să vină să vi i-a È™i să vă lase È™i cu ceea ce aÈ›i agonisit - ceea ce au pățit-o mulÈ›i È™i poate că nici acum nu realizează acest lucru.


Am auzit o întâmplare adevărată. O femeie avea o datorie de vreo 2000 È™i ceva de dolari È™i a început să se roage lui Dumnezeu să o ajute să iasă din impas. La scurtă vreme, spre uimirea ei, ea a cunoscut pe un bărbat care era contabil, cu care s-a căsătorit ulterior... È™i cu care nu doar că a reuÈ™it să își acopere datoria respectivă, dar È™i să aibă o viață decentă în continuare. 


Așadar, întrebarea de acum este dacă am bani și am și datorii... de ce am ajuns acolo? Sau cum să ies din datorii și din atâtea încurcături?


ÃŽn această privință vă recomand o serie de emisiuni de educaÈ›ie financiară gratuită pe care le produce Iancu Guda de la Digi24, Banii în miÈ™care. L-am urmărit de multe ori È™i are multe subiecte pe care le tratează cu privire la finanÈ›e, investiÈ›ii, bani, economii, taxe, impozite È™i alte subiecte care tratează banii, bugetele È™i succesul tău în plan economic, fie că e vorba de familia, firma sau viitorul tău. 


Mi-am îndreptat inima să cunosc, să cercetez și să caut înțelepciunea și sensul lucrurilor și să înțeleg stupiditatea răutății și nebunia nesăbuinței (Eclesiastul 7:25, NTR).


Este bine să facem bugete. Este bine să avem înÈ›elepciune È™i să planificăm lucrurile din viaÈ›a noastră pentru a evita ulterioarele regrete, regrese È™i de ce nu, chiar ruÈ™ine. Pentru că a È™tii să îți administrezi banii corect înseamnă a fi un om integru È™i a fi un exemplu pentru societate, pentru familie, pentru È›ară. 


Psalmistul David scria ceva foarte clar în acest sens atunci când a pus următoarele cuvinte în cartea sa: ”Mai bun este puÈ›inul celui drept, decât belÈ™ugul multor răi, căci braÈ›ele celor răi vor fi frânte, dar Domnul îi sprijină pe cei drepÈ›i.  Domnul cunoaÈ™te zilele celor fără pată. MoÈ™tenirea lor va fi pe vecie. Ei nu sunt făcuÈ›i de ruÈ™ine în vreme rea, iar în zile de foamete vor fi săturaÈ›i” (Psalmii 37:16-19, NTR, sublinierile din text îmi aparÈ›in). El È™i-a dat seama că cei care au bani mulÈ›i È™i se laudă... vor ajunge o dată să cunoască È™i lipsa È™i neajunsul în vremea cea rea. 


Am auzit de mulÈ›i care au murit È™i au agonisit o mulÈ›ime de averi, dar nu au făcut nimic cu averea lor. Probabil că ei aveau doar planuri. Probabil că ei nu È™tiau să facă buget. Nu au È™tiut să pună bani albi pentru zile negre, cum spune alt proverb. După moartea lor s-a descoperit ce averi aveau È™i câți oameni puteau să fie ajutaÈ›i, asistaÈ›i È™i transformaÈ›i. Și nu, acestea cuvinte nu se bat cap în cap cu ceea ce am scris mai sus legat de împrumutarea banilor. Dacă ai un buget È™i ai planificat ca banii tăi - sau o parte din ei - să meargă într-o anumită direcÈ›ie, puteai să faci o schimbare semnificativă în jur. Nu e vorba de numele tău acum, sau de reputaÈ›ia ta. E vorba de inima ta, de lipsa sau plinătatea de înÈ›elepciune de care vei da dovadă. Pentru că fără înÈ›elepciune nu poÈ›i face lucruri memorabile în viaÈ›a aceasta. Și dacă cuiva îi lipseÈ™te înÈ›elepciunea în a È™tii cum să facă un buget, cum să își administreze banii... să pună mâna pe carte È™i să citească. AÈ™a am făcut È™i eu, aÈ™a au făcut È™i alÈ›ii. Și uite că acum suntem pe picioarele noastre, nu mai depindem de alÈ›ii È™i suntem prosperi. 


Bogatul È™i săracul au un lucru comun:  Domnul i-a creat pe amândoi” (Proverbe 22:2, NTR). Ceea ce face fiecare cu avuÈ›ia sau cu ceea ce i s-a încredinÈ›at în viață face diferenÈ›a dintre aceÈ™tia. AÈ™adar, DA, avem nevoie să facem bugete pentru a È™tii cum să ne administrăm viaÈ›a, finanÈ›ele, familia, viitorul. Și dacă nu avem acest obicei... poate începem să îl formăm È™i să devenim oameni calculaÈ›i, oameni integrii, oameni care au prioritățile corecte în viață. Acesta va fi un exemplu demn de urmat. Dacă aveÈ›i alte păreri, aÈ™tept comentariile voastre mai jos. 


Niciun comentariu:

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.