Politica este pierdere de timp și o să-mi dați dreptate

Un grup de politicieni în Roma - foto de Marco Oriolesi - unsplash.comEste unul din subiectele de care nu scriu pentru că sunt cam afon la acest domeniu. Doar că azi noapte am avut un vis straniu. Ciudat mai degrabă aș spune. Se făcea că eram la o biserică și pastorul făcea anunțurile. Zicea ceva de genul, ”trebuie să mă grăbesc că am să îmi duc copilul la un grup de rugăciune.” Apoi a privit în sală și s-a adresat unui copil de lângă mine, care era cam de vârsta copilului său. ”Vrem să începem un club politic, ai vrea să te alături?

Stând chiar în stânga persoanei respective am lăsat capul în jos. Am ezitat să îi răspund sau să îi șoptesc copilului ce să răspundă. Din acel moment am cam ieșit singur din vis. V-am spus că era straniu!

Club de politică cu oameni din biserică? A mai auzit cineva de așa ceva până acum?

Adică da, am înțeles că la biserică se țin discursuri care uneori au o tentă mai mult sau mai puțin politică, patriotică, naționalistă, de stânga, de dreapta, de manipulare, de control, de dictatură, etc. Dar ce treabă are biserica și ce treabă are un om al bisericii cu politica? Întrebarea asta mi-a răsunat în cap din momentul când am sărit din acel vis. Nu pot să spun că a fost ca un coșmar, dar am început să analizez lucrurile din diferite puncte de vedere.

Dimineața când m-am ridicat din pat am căutat în dicționar să văd cum este acest cuvânt descris pe înțelesul tuturor. Politica - după cum scria dexonline - este totalitate de scopuri și obiective urmărite de clasele sau grupurile sociale în lupta pentru interesele lor, precum și metodele și mijloacele cu ajutorul cărora se ating aceste scopuri și obiective (definiția preluată din Noul Dicționar Explicativ al Limbii Române 2002). 

O altă definiție dintr-un dicționar mai vechi mi s-a părut că oferea o descriere mai ”inteligentă”: 1. arta de a guverna afacerile unui Stat; 2. cunoașterea dreptului public și internațional; 3. se zice de afacerile publice, de evenimentele politice: politica absorbia atențiunea generală; 4. sistemă generală ce adoptă un guvern; 5. fam. abilitate, fineță în purtare (preluat din Dicționarul universal al limbii române, ediția a VI, 1929).

De ce au două dicționare diferite ale aceleiași limbi două definiții oarecum diferite? Pentru că cei care l-au întocmit pe unul și pe celălalt aveau perspective diferite despre viață în general - părerea mea. Unii au gândit că politica e o mulțime de planuri și obiective urmărite de o persoană, un grup, care au anumite scopuri pentru cei pe care îi conduc. Să își umple buzunarele lor și ale rudelor lor. Să spună la populație că ei fac democrație, că ei cunosc valorile care o să ne ajute să avem propășire, o economie minunată, bani destui în buzunar și restul pe care le știți și voi. Vorbe aiurea în tramvai!

Și totuși, alternativa a doua parcă ar vrea să ia apărarea acestui termen definit în dicționar. Este o artă! E o abilitate! Un sistem prin care este guvernat un stat, finețe în purtare. Cu alte cuvinte - dacă e să luăm cea de-a doua definiție din dicționarul din 1929 - a fi un om politic, sau a fi implicat în politică înseamnă să fi un gentleman

Numai că acum suntem în anul 2020 și această definiție nu mai este validă nicăieri. Adică de acceptat o acceptăm, că e dicționarul nostru, nu al turcilor, nu? Dar unde ai mai văzut tu abilitate, finețe în purtare și în limbaj, atitudini, etc.? Probabil că sunt unii care vor să fie ”diferiți”, dar nu îi știe prea mulți și sunt ... un fel de ”nimeni”.

Cu mulți ani în urmă niște rude de-ale mele s-au băgat într-un partid politic de nuanță creștin democrată. Nu mă întrebați cum se numea și ce programă aveau că eu eram și atunci și acum pe dinafară. Mi s-a propus să intru și eu la ”aripa tânără”... că existau zvonuri că s-ar da burse la tineri, s-ar deschide filiale în diaspora, am coordona mișcări de tineret spre o direcție care să aducă schimbare în inimile și viețile românilor. Nu, mulțumesc - am spus atunci. Și ulterior partidul respectiv s-a dizolvat. Au fost băgați unii în această politică crezând că dacă vor punea ei mâna pe un microfon într-o sală mare, cu oameni din diferite spectre ale societății, vor schimba ei pe toți. Au ieșit bârfe, discuții, scandaluri, certuri. Știau cu toți direcția urmată de ”partid”, dar unii mai aveau și alte orientări și dereglări. Ce aiureală mare!

Să faci un club politic în biserică, sau cu persoane care aparțin unei biserici mi se pare denaturat. Acum 2 ani în urmă - ca să vorbim totuși de ceva mai actual - am participat la un seminar despre descoperirea darurilor fiecăruia, și a trebuit să ne exprimăm ceea ce am descoperit în urma unor teste din acel curs. Unii au avut tente interesante. La un moment dat s-a ridicat un tânăr care a început să afirme că el are chemarea să se implice în politică. A început să fie vehement, puțin apăsat în vorbire. Lega bine cuvintele. Nu știu cine era, atunci l-am văzut prima dată și ultima dată. Nu l-am văzut nicăieri la televizor sau pe vreun afiș electoral. Mă tot gândesc dacă și-a urmat omul chemarea aia ”politică” sau a dat cu capul de prag și a realizat că din politică nu prea ies mulți bani... 

Nu am nimic cu pocăiții sau nepocăiții din biserică la care li s-a ridicat la cap ideea de a se băga în politică. Anul acesta la alegerile parlamentare au fost unii candidați dintre evanghelicii noștri - și ce bine îi știam... Nu știu cine și câți i-au votat că nu au ajuns nici măcar la 0,05% la numărătoare. Probabil că doar familia și prietenii ori cunoscuții de la biserica din orașul lor i-au votat. Restul? Restul au stat acasă, au făcut și ei politica tăcerii. Au spus că nu cunosc pe nimeni, că nu au fost informați de ce programă au ei, ce vor să facă pentru neamul ăsta românesc... că de ce să-și piardă ei timpul cu mască la secțiile de votare, nu e destul că stau cu masca toată ziua pe față la locul de muncă, în autobuze, pe stradă?... 

E o pierdere de timp pentru că lipsa informării corecte sau lipsa abordării corecte a acestor aspecte din viața socială a noastră, a tuturora, ne-a determinat nu doar să fim stagnanți, debusolați, fără vreo viziune, dar și respingători de tot ce este bun, nou, diferit. Vrem să se schimbe lucrurile din țara noastră, vrem să avem tinerii noștri în țară, vrem să avem economia cea mai puternică... dar noi nutrim o politică mortală! Ne-a prea îndoctrinat comunismul cu gunoiul său. Apoi după revoluție trăiam parcă speriați că ce s-a întâmplat. Nu știa nimeni dintre noi cum e aia democrație, dar au venit alți de afară să ne arate și pe aceștia i-am ponegrit. I-am făcut cu ou și cu oțet pentru că le-am găsit punctele lor slabe. Le-am găsit lipsa lor de finețe și am bătut pasul în loc într-un sistem similar cu cel anterior, doar cu nume diferite....

Ne pierdem timpul degeaba trăncănind la colț de stradă, pe rețele de socializare sau în altă parte că noi știm să facem politică, că așa ar trebui să se facă lucrurile sau altfel. Dar nici unul dintre noi nu face nimic! Numai gura e de toți! Numai promisiuni! Mai nou și ponegrim pe ai noștri concetățeni: nu votezi cu noi, nu ești creștin adevărat! 

Minunat, nu-i așa?

Probabil că mulți dintre cei care vor citi aceste rânduri vor fi tentați să-mi arunce o replică aprinsă. Vă ascult, dragii mei! Aici eu îmi exprim părerile și ideile mele și voi puteți să veniți cu comentariile și cu adăugirile voastre. Așa observăm cum alții au alte puncte de vedere și împreună formăm un întreg. Dacă e să analizăm toate punctele de vedere și să tragem ulterior o concluzie, probabil că am putea să facem ceva cu toții. Individual nu vom realiza mare lucru. Poate doar ne vom scoate în evidență. Sau poate ne vom face de ”cacao”, vorba noastră. Important este să realizăm ceea ce facem, ceea ce credem și ceea ce văd ceilalți din jur la noi. Că să dai doar din gură și să nu faci nimic... e ca și când ai pune un casetofon să predice la o biserică... pentru că predicatorul nu avea chef să vină duminica aia la slujbă. 

PS. Dacă te mănâncă degetele să dai copy/paste la acest material în altă parte, mai bine gândește-te de 2 ori de ce vrei să o faci. Pentru cei care doresc să distribuie aceste gânduri o pot face DOAR după ce vor lăsa un comentariu mai jos cu ceea ce au înțeles ei din materialul de mai sus și motivul pentru care ar vrea să posteze acest material pe blogul/site-ul lor. 


Niciun comentariu:

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.